Tuesday, October 25, 2011

ceritera sang pelangi..





tatkala hujan turun dan kemudian ribut petir melanda..kita menangis mencari-cari dimanakah mentari menghilang.. dengan hati yang kecewa kita menyalahkan hujan yang turun...

rupa-rupanya Allah hendak hadiahkan pelangi yang indah kepada kita ♥ ♥ ♥

subhanallah,alangkah indahnya andai kita dapat menilai segala yang terjadi dengan mata hati iman.Pastilah terasa segalanya indah dan mendamaikan.

andai kita di timpa musibah..sedarkah kita bahawa ianya adalah hadiah buat kita??..ini kerana orang2 yang di uji itu adalah orang2 yang tinggi darjatnya di sisi Allah kerana ketika mereka di uji pada awal perjalanan hidupnya, mereka bersabar dan mengharap pahala daripada ujian itu.

setiap perkara ada hikmahnya..

the world need more positive people like u ♥

Wednesday, October 19, 2011

kanak-kanak itu tidak berdosa..





kes yang hangat diperkata: seorang kanak-kanak di China yang digilis hidup-hidup yang baru saja meninggal dunia... sangat menyayat hati T.T.. smoga peristiwa ini memberi satu iktibar yang besar kpd kerajaan negara China dan juga kepada seluruh manusia umumnya tentang erti kemanusiaan dan belas ihsan..

dan yakinlah bahawa kanak-kanak yang tidak berdosa ini.. sedang tersenyum di syurga =']

link berkenaan kisah ini:

1)http://www.facebook.com/photo.php?v=227261210671847

2)http://www.facebook.com/notes/razif-yusof/kenapa-tiada-sesiapa-membantu-budak-2-tahun-yang-digilis-di-china/386837764970

Tuesday, October 18, 2011

sahabat~!

kami kawan!




Puisi Sebab Dia Adalah Sahabat.

Dia adalah yang Allah beri kepadaku,

walau yang mencarinya adalah aku,
maka dia adalah hadiah,
mustahil sekadar dilempar begitu.

Biarlah dia berbicara hanya sedikit,
Biarlah dia berjauhan,
Biarlah kadangkala ada salah sangkaan,
Biarlah ada waktu dia melukakan,

Sebab dia adalah sahabat,
maka aku tidak pernah menghiraukan.

Mengira bahagia-bahagia yang wujud bila dia ada di sisi,
itu sahaja sudah melebihi dunia dan segala isi.

Kalau dia tiba-tiba menyimpang,
aku adalah yang akan menghulurkan tangan dan tidak berjauhan,
Kalau aku adalah yang tersungkur,
aku akan segera bangkit agar dia tidak kususahkan.

Sebab dia adalah sahabat,
dan aku tahu sahabatku adalah manusia,
maka aku hormati kekurangan yang ada,
dan aku besar-besarkan kelebihannya,

Hanya iman yang mampu melestari hubungan ini,
mengekstensi hingga ke syurga nanti.
Sebab dia adalah sahabat,
mustahil aku mahu berada di syurga tanpa dia di sisi.



Puisi Cinta Sahabat Syurga.

Sahabat Syurga itu,
adalah yang wujud di dunia,
bukan sekadar duduk bersama
tetapi mengajak kita kepadaNya.

Sahabat Syurga itu,
bukan dikenali dengan wangnya,
juga bukan dengan keindahan wajahnya,
tetapi dengan kecantikan akhlaknya,
dan kesungguhannya mengajak kita ke syurgaNya.

Sahabat Syurga itu,
adalah yang menimbulkan rasa untuk berubah di dalam diri,
bukanlah Sahabat Syurga itu sempurna seperti Malaikat Ilahi,
dia manusia sama seperti kita ini,
tinggal, dia berusaha memperbaiki diri.
Lantas, kita turut terserap sekali.

Sahabat Syurga itu,
bukanlah yang sekadar bersama saat gembira,
bukanlah juga yang sekadar ada saat sedih,
tetapi dia bersama sepanjang masa,
walau terpisak jarak dunia,
hatinya dan hati kita sentiasa bersatu,
di dalam lancaran doa-doanya.

Sahabat Syurga itu,
adalah yang kala kita jatuh ke neraka,
dia akan merempuh bahang menghulurkan tangannya.

Sahabat Syurga,
semua menginginkannya,
tetapi ramai yang terlupa untuk menjadinya.



nukilan: SAUDARA HILAL ASYRAF @ LANGITILAHI.COM

solat = temujanji dengan Allah


lewat petang selepas penat bekerja seharian di restoran krusty krab, spongebob dan squidward berjalan pulang menuju ke rumah masing2..

matahari melabuhkan dirinya..senja mula menunjukkan diri..

Allahuakbar...Allahuakbar~!

spongebob: alamak dah masuk magrib la~! kena pecut ni nanti terlambat pula nak solat..

squdward: ala lilek la bro..jalan slow2 suda..sempat punya..lagipun kalau solat time hujung waktu bole solat isya' terus..huhu

spongebob: wait the second~! awak sedar x apa yg awak cakap ni??? solat 2 ibarat temujanji kita dengan Allah tahu..bukan dengan kawan kita atau kekasih kita. Allah yang menciptakan langit, laut dan bumi serta seisinya..mana mungkin kita boleh melewatkan temujanji kita dengan pencipta kita yang Maha Hebat ini..

squidward: (speechless)

spongebob menyambung syarahannya ala2 imam muda spongebob..

spongebob: jika awak ada temujanji dengan kekasih atau kawan pada pukul 4.. sudah tentu awak akan terpacak dekat taman bunga 2 setengah jam lagi awal kan?? mereka itu manusia tetapi Allah adalah tuhan kita..Pencipta kita.. tiada satu pun yang boleh dibandingkan denganNya..sudah tentu tempatnya lebih utama dan istimewa disisi kita.

squidward:astaghfirullahalazim (sambil menghela nafas panjang)..sekarang saya sudah faham..

spongebob: maaf kan saya kawan.. saya memang tidak suka orang yang suka meremeh2kan solat..solat itu adalah ibadah nombor satu..dan ia juga amalan yang akan mula2 ditimbang di akhirat kelak...saya bukan apa..sekiranya saya tidak menegur awak..saya khuatir di akhirat kelak Allah akan menyoal saya mengapa saya tidak menegakkan yang makruf..alhamdulillah sekarang awak dah faham (sambil tersenyum lebar).. Dan awak tahu x di padang mahsyar nanti akan ada 3 jenis cahaya.

squidward: cahaya apa?? ( mula menunjukkan minat)

spongebob: cahaya yg berkelip2 seperti bintang itu ialah wajah orang yang ketika mendengar azan dia terus meninggalkan segala kerja dan urusannya,lalu melangkah untuk segera menunaikan solat.Cahaya yang terang seperti bulan purnama ialah wajah orang yang mengambil wudhuk sebelum azan berkumandang.Dan wajah yang terang benderang seperti cahaya matahari ialaha wajah yang telah pun berada di masjid sebelum masuk waktu azan..
kita pula bagaimana?? meninggalkan segala urusan time azan berkumandang pun x..inikan pula untuk berada awal di masjid. ( spongebob menghabiskan tazkirahnya)

squidward: wah..terima kasih banyak2 spongebob~! dapat juga saya tambah ilmu saya hari ni..awak lah sahabat dunia akhirat saya.

spongebob: hah..apa lagi jom cepat2 kita pulang..boleh kita solat jemaah sekali..kena ajak patrickstar sekali ni..huhu

squidward: jom!

inspired by: novel stanza cinta =]


Friday, September 16, 2011

nikmat makan dalam talam

assalamualaikum..

makan dalam talam~ sangat seronok.. masa join usrah kat matrix, kakak2 usm (kakak2 ni follow up saya dari mrsm merbok lagi) ajak pergi rumah diorang.. dan disebabkan kami ramai jadi kami pun makan dalam talam.. masa tu la first time makan dalam talam secara jamaah =]..perasaan dia lain.. satu perasaan yang indah..walaupun makanan sikit dan hanya berlaukkan ikan goreng dan sayur kubis..tapi rasa sangat sedap macam makan lauk ayam dan rasa sangat kenyang..nikmatnya lebih..

pas maen kejor-kejor..santap dulu pon bes gak..huhu


tradisi makan dalam talam ini sesuatu yang sangat bagus terutamanya dapat mengeratkan ukhuwah. Teringat masa makan setalam dengan rakan2 ukm..suapan pertama bukan untuk diri sendiri..itu syarat pertama yang diarahkankan oleh fasi program..jadi suapan pertama mestilah diberikan kepada orang lain. Sangat sweet =].. bagi muslimah mungkin ini perkara biasa..tapi bagi muslimin masing2 tersipu malu apabila bersuapan sesama mereka.

Makan dalam talam merupakan salah satu kaedah atau mekanisme ketika makan secara jamaah.kalau nak tahu, ketika zaman Rasulullah, baginda juga makan dalam talam bersama2 para sahabat..dan diantara perbuatan yang dilakukan oleh nabi ketika makan dalam talam ialah makan menggunakn tiga jari sambil lutut sebelah kanannya di angkat ke atas.Maksudnya makan setalam itu sendiri merupakan sunnah Rasulullah.

Logiknya, bagi kita terutamanya rumpun asia yang mana nasi merupakan makanan ruji kita. Mungkin sunnah menggunakan tiga jari tidak sesuai dipraktikkan kerana ianya mungkin memakan masa dan menyukarkan kita untuk menyuap nasi.Dan sebenarnya, waktu Rasulullah makan setalam pada waktu itu adalah dengan juadah 3 biji tamar dan susu.

Makan secara jamaah mempunyai keberkatan di sisi Allah.. walaupun tidak dengan talam..makan secara bersama2 diketuai seorang ketua yang akan membaca doa makan dan berniat supaya semua orang kenyang..kemudiannya, sama2 mengamalkan adab2 ketika makan sudah dikira makan secara berjamaah..

belum pernah makan setalam?? jom cuba try test (^.^)V

amboi meriahnye mak ngah~~ >.<


Wednesday, September 14, 2011

boikot barangn vs boikot cara hidup

bismillahirrahmanirrahim..

boikot barangan yahudi bukanlah satu benda yg baru..pelbagai kempen samada melalui media elektronik mahupun media cetak menguar-uar kan perkara ini..boleh di katakan 90% barangan yg kita pakai sehari-harian merupakan produk mereka. Sememangnya barangan mereka mendominasi pasaran dan ekonomi negara membangun seperti negara kita, malaysia.

namun dalam dok sibuk boikot itu boikot ni.mungkin ramai yg terlepas pandang..ya terlepas pandang tentang cara hidup umat islam kita hari ini yang banyak membawa pengaruh budaya barat dan yahudi.kehidupan kita telah lama lari daripada nilai-nilai ajaran islam itu sendiri.Membuka aurat, pergaulan bebas, maksiat, hiburan secara berlebihan dan macam-macam lagi. Ramai yang islam hanya pada nama.Islamnya tercatit di atas kad pengenalan.Islamnya dia kerana ibubapanya islam.

sangat menyedihkan.. sedangkan islam itu sendiri adalah cara hidup..it is a way of life..kita adalah insan-insan yang dipilih oleh Allah.di jadikan kita islam sejak dari lahir..Seharusnya kita bersyukur dengan kurniaan ini.. bersyukur dengan mentaati Allah..mengikut segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya.. mengambil ajaran islam secara menyeluruh(syumuliah)..bkn hanya sekadar tempelan.. kita sewajibnya menjadi a full time muslim not a part time muslim. mengamalkan islam dalam setiap sudut, dalam setiap masa dan di mana-mana sahaja.

musuh-musuh islam takut untuk memerangi umat islam dengan mengangkat senjata kerana mereka tahu bahawa mereka akan kalah kerana umat islam kuat dan ramai.Oleh itu, mereka melancarkan serangan pemikiran.Menumpaskan umat islam dari segi cara hidup, pemakaian, pergaulan, pemakanan,undang-undang, sistem pembelajaran dll. Serangan pemikiran ternyata sangat berkesan dan berjaya.

Namun begitu, orang-orang yahudi sangat risau dan bimbang sekiranya saf-saf solat subuh mula penuh, muslimah mula menutup aurat dengan sempurna, pergaulan di jaga dan pemuda-pemuda islam mula menghindari hiburan. Ini sbenarnya perkara yang ditakuti oleh musuh-musuh islam..Apabila umat islam mengamalkan islam secara total, dengan automatiknya yang hak akan meruntuhkan segala kebatilan yang didoktrinkan oleh pendokong-dokong syaitan ini..

inilah sebenarnya erti boikot yang sebenar.Menjatuhkan yahudi dengan memboikot cara hidup mereka.

salah satu produk yahudi yang menyembunyikan agenda licik dan kotor.


mari sama-sama kita bermuhasabah.saya dan kamu..
membawa diri ke arah cara hidup yang lebih hakiki berpaksikan nilai-nilai islam.



Monday, September 12, 2011

7 tips on how to stay up after fajr =]


Nothing kills productivity like waking up at 10am to start your day, or waking up with just enough time to sloppily get dressed and race to work, arriving frantically and foggy-brained. You try to get through your To-Do List but before you know it, it is time for dinner, and then Isha prayer, and you are feeling quite unaccomplished. The problem is that you had a good 2-5 hours during which you could have achieved maximized productivity, but you slept through it!
What time am I talking about? The time right after Fajr prayers. It is a blessed time that Prophet Muhammad (Peace be upon him) made dua for, He said: “O Allah, bless my Ummah in its early hours”.

Here are 7 ways to help you stay up after Fajr to become a beneficiary of blessings and success insha’Allah:

1. Go to bed early and rest

After the Isha prayer, the Prophet (Peace and blessings be upon him) would not like to engage in unnecessary talk and would take to his house to go to sleep. This is the similar life-style for many communities where electricity has not created a false sense of daylight. Societies that maintain going down with the sun inevitably rise with the sun, making the most of their morning to do ‘ibaadah or secure their livelihood. If you need to fit in more sleep, try taking a nap before or after Zhuhr.

2. Untie your three knots

”During your sleep, Satan knots three knots at the back of the head of each of you, and he breathes the following words at each knot, ‘The night is, long, so keep on sleeping,’ If that person wakes up and celebrates the praises of Allah, then one knot is undone, and when he performs ablution the second knot is undone, and when he prays, all the knots are undone, and he gets up in the morning lively and in a good mood, otherwise he gets up dull and gloomy. ” (Bukhari)
It is not a surprise that Shaitan is trying to prevent us from the worship of Allah and prevent us from a productive morning. However, Alhamdulillah, we were given the prescription to combat his whispering:
a. Celebrate the praises of Allah by saying:
Alhamdulillahi allathee ahyaanaa ba’da maa amaatanaa wa ilayhin nushoor.
‘All praise and thanks is for Allaah who gave us life after having taken it from us and unto Him is the Resurrection.‘
b. Perform ablution
c. Pray
Then after you have prayed, do not allow yourself to get back into bed. Perhaps splashing your face with cold water, having a bite to eat, or drinking some water or fruit juice will help brush off any drowsiness.

3. Perform the prescribed dhikr after Fajr

If you still have the urge to jump back into your warm comfy bed after Fajr, remember that the best extension of the prayer is the dhikr that you perform afterwards.
”The angels keep on asking Allah’s forgiveness for anyone of you, as long as he is at his Musalla (praying place) and he does not pass wind (Hadath). They say, ‘O Allah! Forgive him, O Allah! be Merciful to him.” (Bukhari)
Plus, the longer you stay up, the less likely you will go back to sleep (and the less likely you will be able to fall asleep).
You can find the dua to say after prayer and in the morning in Fortress of a Muslim, or online at www.makedua.com

4. Aim to pray Duha

Duha prayer is an extra voluntary prayer you can pray approximately 20 minutes after sunrise until 45 minutes before Zhuhr prayer.
In the morning charity is due from every bone in the body of every one of you. Every utterance of Allah’s glorification is an act of charity (Subhan Allah). Every utterance of praise of Him is an act of charity (Alhamdulillah), every utterance of profession of His Oneness is an act of charity (Laa ilaha ill Allah), every utterance of profession of His Greatness is an act of charity (Allahu Akbar), enjoining good is an act of charity, forbidding what is distreputable is an act of charity, and two rak’ahs which one prays in the forenoon will suffice. [Muslim]
Who wouldn’t want that reward?
By the time it is allowed to pray Salat-ul-Duha, you will be more awake and will have already completed your morning dhikr

5. Recite/reflect/memorize Quran

After Fajr prayer is an amazing time to be alone with the Quran. Before the day’s distractions set you off course, use this time to recite, reflect and memorize The Quran. If you are like me, if I do not read my daily dose of the Quran in the morning, I find it incredibly difficult to sit after work or at the end of the day to try to get some quality time with the Quran. Believe me, you will feel the benefit when you start your day remembering Allah.
Establish prayer at the decline of the sun [from its meridian] until the darkness of the night and [also] the Qur’an of dawn. Indeed, the recitation of dawn is ever witnessed.(17:78)

6. Exercise

An early morning walk or stretches will get your blood moving and you will find that you have the energy to stay up and make the most of your day insha’Allah.

7. Have a list of tasks ready

Has this ever happened to you? You are awake, bright and early, feeling particularly productive. You look around…and you begin to ask yourself what to do. If you do not have a plan for your morning, then you will inevitably waste time wandering and half-completing tasks. Use the morning wisely by writing your To-Do List first thing after Salat-ul-Duha, or even better, the night before. Aim to complete 3-5 tasks before you set off to work or school.

You will energized and fantastic having recited Quran, remembered Allah (dhikr), performed an extra prayer, and knocked off items from your To-Do List…all before you go to school or work! And you will still have the whole day ahead of you insha’Allah.
O Allah, help us benefit from the beautiful morning hours. Ameen.
source = http://www.productivemuslim.com





Wednesday, August 17, 2011

peristiwa 17 ramadhan..tanda rahmat Allah

asslamualaikum..


alhamdulillah telahpun masuk separuh daripada separuh ramadan..alhamdulillah juge kte masih bernyawa sehingga ke hari n saat ini..harini terukir wjah2 ceria n gumbire budak2 skolah n pekerja2..sebab ape..ok sebab cuti umum sempena nuzul quran~


harini masuk hari ke 17 kte menyempurnakan ibadah puasa..smoge amalan kte semakin mantap..insyaAllah.. 17 ramadan merupakan tarikh keramat..knape keramat?? sebab 2 perkara penting telah berlaku pada tarikh ini..yg pertama turunnya al-quran dan kedua berlakunya perang badar..perang pertama umat islam..


kedua2 peristiwa besar ini berlaku merupakan simbolik  kepada rahmat Allah bg orang yg berfikir.. adapun rahmat Allah mempunyai 100 juzuk..namun yg diturunkan oleh Allah dmuka bumi ini hanya satu juzuk sahaja.. bayangkan hanya SATU JUZUK sahaja.. tp rahmat yg kte rse melimpah2.. nikmat islam, nikmat iman, nikmat sehat n mcm2 lg.. bygkan time kte tido..telinga kita yg xberpintu ni..ade dmasuki cik semut..xdekan.. sepanjang mlm Allah jage kte drpd bahaya n bencana...ini merupakn rahmat Allah belaka..


mane lagi 99 juzuk...tercecior kt mne..haaa..99 juzuk lagi Allah tahan lu..stayback..bile Allah bagi??  ya apabila tibanya hari akhirat..Allah maha Pemurah akan melimpah kan rahmat nye d akhirat kelak..dosa diampun kerana rahmat..azab diringankn kerana rahmat.. n kte masuk syurga pun sume kerana rahmat Allah..


peristiwa turunnya alquran merupakan tanda kasihnya Allah pd hambanya..alquran diturun secara serentak maksudnye sekaligus di luh mahfuz..namun begitu diturunkan secare beransur2 ke muka bumi.. alquran diturunkan sebagai panduan kpd umat manusia..sebagai guideline utk menjalani kehidupan dmuka bumi sbagai hamba Allah utk mengabdikan diri kpd Nya n khalifah utk mentadbir bumi..


"kitab(alquran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.(Iaitu) mereka yang beriman kpd yg ghaib yg mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yg Kami menganugerah kpd mereka). Dan mereka yg beriman kpd Kitab(alquran) yg tlh diturunkn sebelum kamu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah org2 yg beruntung" (albaqarah: 2-5)




Perang badar yang berlaku pada tahun ke 2 hijrah bersamaan 17 ramadan merupakan sejarah penting bg umat islam..pada tahun itu umat islam diuji buat kali pertama untuk berpuasa dan diuji berperang bersama Rasulullah.. Perang badar boleh dikatakan sebagai '"pernang spontan" krna berlaku secara xsengaja tanpa sebarang perancangan keran tujuan Rasulullah keluar dari madinah adalah untuk mencegah kafilah arab quraisy daripada menceroboh kawasan madinah.


Sebelum berlaku perang badar, sudah7 kali Rasulullah menghantar pasukan utk menyekat kafilah dagang menceroboh ke kawasan madinah kerana mereka bukan sahaja menganggu penduduk yg mengikat perjanjian dengan Rasulullah malah sering mencuri haiwan ternakan dan merosakkan tanaman. Untuk kali ke 8 Rasulullah sendiri yg mengetuai pasukan itu yg memimpin pasukan seramai 313 org.Ramai para sahabat yg tidak trut serta krn menyangka tugas pasukan hanya utk memantau.


Kerana itu juga mereka keluar dgn serba kekurangan cuma mengenderai 2 ekor kuda dan 70 ekor unta secara bergilir2.maksudnya seekor unta ditunggang secara bergilir2 oleh 3 atau 4 org..Rasulullah sendiri berkongsi unta dgn Ali bin Abi Talib dan Marthad bin Abi Marthad. Mereka juga tidak membawa senjata yg mencukupi malah ada yg hanya bersenjatakn pelepah kurma...subhanallah..


Peperangan badar juga berlaku kerana keangkuhan Abu Jahal yg memimpin pasukan tentera quraisy. Tujuan mereka pada mulanya  adalah utk menyelamatkn kafilah dagang quraisy yg dkatakn dirampas oleh Rasulullah dan pengikutnya.Lalu Abu Jahal mewajibkan semua leelaki dewasa di mekah turun berperang ataupun mewakilkan org lain sebagai ganti.


Pasukan quraisy membuat persiapan dgn selengkapnya bg berperang dgn barisan tentera seramai 1300 org..4kali ganda drpd tentera islam.Mereka juga lengkap dgn tentera berkuda seramai 200 org dan 600 drpd mereka memakai baju besi..memang jauh beza la kan dgn tentera islam~


Walaupun Abu Jahal tlh diinformkan bahawa kafilah dagang mereka sudah selamat sampai dimekah namun kerana yakin dgn pasukan tentera dan kekuatan mereka, Abu Jahal tetap berkeras mahu meneruskan perjalanan mereka ke Badar dgn alasan mahu mengajak pasukan tenteranya bersuka ria dgn menyembelih unta dan meminum arak serta memuaskan nafsu dgn wanita2 yg mengiringi mereka.


Apabila Nabi Muhammad  mendapat tahu kemaraan pasukan quraisy, Rasulullah mengumpul pasukannya yg terdiri drpd kaum muhajirin dan ansar utk berhadapan dgn mereka kerana tidak mahu dituduh penakut berhadapan dgn pasukan quraisy.Akhirnya berlakulah perang badar..


Wlaupun tentera Islam sedikit..namun dengan rahmat Allah pasukan islam menang.Allah menurunkan pasukan malaikat untuk membantu mereka.Semasa perang berlaku, Abu Daud al-Mazni memberitahu Rasulullah bahawa belum sempat dia memenggal leher musuh, leher mereka tlh terputus dgn sendiri tanpa Abu Daud nampak siapa yg melakukannya..Terdapt juga tentera islam yg ketika mendongak ke langit dan ternampak seorang lelaki memakai jubah putih dan menunggang kuda putih sambil menghayunkan pedangnya.. subhanallah.. ini semua bantuan Allah dari langit.






Daripada bilangn 313 org yg mendaftar utk berperang..namun hanya 305 sahaja yg turut serta kerana 8 org lagi dbenarkan utk tidak turut serta atas sbb2 tertentu. Dan darpd 305 org hanya 14 org sahaja yg mati syahid.


Kerana pentingnya perang badar ini kerana nabi Muhammmad berdoa sekiranya mereka kalah maka tiada lagi umat islam yg akan menyembah Allah d muka bumi..Ini kerana hanya mereka sahaja kelompok umat islam yg ada pada waktu itu..


Ini cerita habis ringkas ttg pernag badar..rase cam nak cerita sedetail mungkin..tp nanti byk pulak..hee...




tanggal 17 ramadan menggamit pelbagai peristiwa..salam nuzul alquran semua (^^,)v





Sunday, August 14, 2011

khusyuk


suasana petang yang harmoni dan tenang di perkampungan bikini bottom...

Allahuakbar~!! Allahuakbar~!!

patrick star: oh...dah masuk waktu solat..
spongebob:

mari menuju kejayaan~!!

maka kedua orang sahabat baik ini pon bergegas menuju ke masjid yang terletak berhampiran dengan kedai krabby patty..

allahuakbar....
assalamualaikum warahmatullah..

usai mereka mengerjakan solat asar..

patrikc star: hu... sedih betul la..
spongebob: ??
patrick star: setiap kali aku solat, mesti aku x khusyuk... masa tu la nak ingat tu.. nak ingat ni.. time tu la teringat kunci kat mana, kucing aku da makan ke belum... dimana silap ku????
spongebob:hehe... mudah saja..ini analogi dari saya...
ada sebuah tasik penuh lumpur yang dipanggil tasik lumpur..dan ada 2 orang remaja.. A dan B.. remaja A sangat suka mandi lumpur tapi remaja B memang xjoin sekali.. dan 5 kali sehari mereka akan pulang ke rumah untuk mandi di sungai yang BERSIH..tapi remaja A selalu tertanya2... "apasal mandi sungai asyik x BERSIH je selalu ni??".. remaja B pulak..bersihnya bukan main...

patrick star: ....... (gaye berfikir)
spongebob: jadi sekarang faham x? kenapa kita selalu bila solat susah sangat nak khusyuk? rasa macam strunggle abis dam mase solat....nak khusyuk habis2an..
tapi secara x sedr kte langsung tak strunggle masa kita di luar solat..perlakuan seharian kita x islam, time solat la baru nak islam dan tunduk pada ajaran Allah Subhanallahtaala.
seharian mandi lumpur, kan susah nak bersihkan dengan air sungai 5 kali sehari.sebaiknya, kehidupan seharian kita pun mestilah di jaga.. betul x???

patrick star: OhHhhh~!! Astaghfirullahalazim.. baru la aku sedar!!! 

sejak haritu patrick star pun mula berubah.. setiap hari amal ibadahnya pun bertambah dan istiqamah..alhamdulillah.

diolah smula drpd komik hasil karya asyifa


smue org bole brubah =)



semua orang bole berubah..keep moving utk berubah sikit demi sikit..xperlu berubah secara mendadak..biar ada perubahan drpd tiada..jgn menjadi org yg suke menghukum..tp jadilh org yg bole membawa kpd perubahan bg mereka2 yg memerlukan pembimbing.. beri mereka peluang..insyaAllah..

Saturday, August 13, 2011

[Fotografi] Berjemaah Bukan Hanya Ramadhan | iluvislam.com + discover the beauty of islam

[Fotografi] Berjemaah Bukan Hanya Ramadhan | iluvislam.com + discover the beauty of islam

melukis sebagai medan dakwah

assalamualaikum....
alhamdulilllah harini telah masuk ramadan yang ke 13..bagaimanan dengan amalan kita d bulan ini..smakin menaik n rancak atau smakin slow down..hmmm..juzuk quran ????

insyaAllah saya sedang berusaha keras utk membace n trus mmbace quran..smoge target tahun ini tercapai..

melukis sebagai medan dakwah???? something yang menarik.. ramai yg dkurniakan dgn bakat melukis.. ramai yg  bole melukis namun lukisan yg memberi mesej mgkn kurang kte dpt lihat jika nak dbandingkan dgn komik2 kartun cinta n lawak... alhamdulillah saya dkurniakan tangan yg x keras n bole melukis..walopn masih bertatih2..lukisan saye xhebatpn.. tp saya mampu melukis semula ape2 lukisan kartun yg saye tengok..tapi kalo nk lukis gune idea sendiri~~~ entah la..

ramai yg advise saye utk melukis gune idea sendiri n jadikan ia sebagai salah stu cabang dakwah..hmm..idea yg sgt menarik..insyaAllah saye akan cube sikit demi sikit.. saye akan pos d wall fb saye n dlm blog..doakn saye ye!!

Thursday, August 4, 2011

I ask for strength... and Allah give me difficulties to make me strong

I ask for wisdom... and Allah give me problems to solve

I ask for courage... and Allah gave me obstacles to overcome

I ask for love.. and Allah gave me troubled people to help

I asked for favors.. and Allah gave me opportunities

maybe I received nothing I wanted .. but I received everything I needed..

Alhamdulillah..thank you Allah...

Monday, August 1, 2011

ramadan al mubarak

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah.. seinfiniti kesyukuran di panjatkan kepada Allah kerana dipertemukan lagi kita olehNya dengan bulan yang penuh barakah ini... genap 20 tahun saya diberi peluang dan kesempatan oleh Allah untuk menikmati ramadan yang saya kira amat mahal harganya.. bayangkan bagi pendosa-pendosa seperti kita..insan yang sentiasa khilaf dan amat selalu berbuat dosa masih lagi di beri peluang untuk berada dalam bulan yang mulia..bulan pengampunan..ramadan al mubarak..



setiap amalan  sunat dikira sebagai pahala amalan fardhu..dan amalan fardhu di gandakan amalan 70 kali ganda..hebatkan..bulan ramadan merupakan lubuk emas..yang menunggu si penggali untuk mencari dan mengumpulnya sebanyak yang mungkin.. jadi apa tunggu lagi.. bertindaklah dengan segera!!

Berpuasa sebagai adat bukan ibadat

Melihat senario masyarakat sekarang.. terutamanya yang jahil tentang agama.. ramadan yang mendatang di anggap sebagai satu kitaran yang perlu dilalui sebagai rutin setiap tahun.. ramadan dilalui kosong hanya sebagai syarat menunggu aidilfitri.. dipenuhi dengan aktiviti memuaskan hawa nafsu ketika berbuka dan membeli belah untuk raya.. ramadan yang kosong tanpa pengisian..

Dan telah menjadi adat bagi mereka untuk berpuasa namun yang menyedihkan kewajipan berpuasa tidak diikuti dengan kewajipan yang lain seperti solat fardhu dan menutup aurat dengan sempurna.



Ramadan bulan tarbiyyah

Ramadhan merupakan madrasah untuk kita memperbaiki diri kita..mendidik untuk mengislahkan diri dari peringkat yang baik ke peringkat yang lebih baik dan seterusnya.. membaca al quran dengan banyaknya bukan sekadar untuk bulan ramadan..ianya juga melatih untuk kita menjadikan pembacaan quran sebagai amalan harian.. begitu juga dengan solat terawikh, ianya melatih kita untuk melazimkan diri melakukan solat sunat.. bersedekah bukan hanya rancak semasa bulan puasa malah perlu dilakukan senantiasa..

let us maximize our ramadan with millions of good deeds..insyaAllah =)

lihat video ni :)


Wednesday, July 27, 2011

.::keajaiban solat::.

Solat adalah ibadah yg plg sesuai bagi seluruh tubuh badan manusia. Gerakan-gerakannya berpatutan dgn grakan khas tubuh badan seorg muslim. Namun pernahkah kita terfikir mengenai manfaat-manfaat yang dihasilkan oleh setiap gerakan ini? Sudut ilmiah mengatakan solat sebuah kilang ubat bagi pelbagai penyakit.Semasa seseorang hamba cukup syarat mendirikan solat, semenjak itulah dia mula mencari makna dan manfaatnya.


1.Takbiratul ihram, menguatkan otot lengan dan melancarkan pengaliran darah.

manfaat: gerakan ini melancarkan pengaliran darah dan limfa dan menguatkan otot lengan. Kedudukan jantung d bwah otak memungkinkn darah mengalir lancar ke seluruh tubuh badan. Semasa kita mengangkat kedua belah tangan, otot bahu menengang hngga darah yg kaya dgn oksigen mengalir dgn lancar.Kemudian kedua-dua tangan dirapatkan ke depan perut ataupun dada di bahagian bawah. Gerakan ini menjauhkn kita drpd pelbagai gangguan penyakit2 sendi khususnya pd tubuh bahagian atas.

2.Rukuk, mengembalikan fungsi tulang belakang.

manfaat: Gerakan ini menjaga kesempurnaan kedudukan dan fungsi tulang belakang (corpus vertebrae) sebagai penyangga tubuh dan pusat saraf. Kedudukan jantung sejajar dgn otak, maka pengaliran darah menjadi maksimum pd tubuh bahagian tengah. Tangan yg di letakkan pd lutut merelakskan otot2 bahu hingga ke bawah. Selain drpd itu, rukuk juga adalah latihan kemih (latihan mengawal pundi kencing) bg mncegah gangguan prostat.

3.Iktidal, melancarkan pencernaan.

manfaat: Iktidal adalah gerakan yg dlakukan selepas rukuk dan sblm sujud. Gerakan berdiri, membongkok dan berdiri semula adalah latihan pencernaan yang baik. Organ-organ pencernaan dlm perut mengalami pengecutan dan pelonggaran secara berganti.Kesannya, pencernaan menjadi lancar.

4.Sujud, mengalirkan oksigen, menguatkan daya fikir, memudahkan proses bersalin dan meningkatkan kesuburn.

manfaat: aliran limfa dipam ke bhagian leher dan ketiak. Kedudukan jantung d atas otak menyebabkan darah yg kaya dgn oksigen mengalir dgn maksimum ke dlm otak. Pengaliran ini memberi pengaruh kpd daya fikiran kita.Oleh itu, lakukan sujud dgn tamakninah, jgn tergesa-gesa supaya darah mengalir sebanyak2nya ke dalm otak. Gerakan ini juga menghindar gangguan penyakit buasir. Khususnya bg wanita, gerakan rukuk dan  juga sujud mempunyai manfaat luar biasa bg kesuburan dan kesihatan organ kewanitaan.

Sujud adalah latihan kekuatan bg otot tertentu, termasuk otot dada.Semasa pinggul dan pinggang d angkat melampaui kepala dan dada, otot-otot perut(rectus abdominis dan obliquus abdominis externuus) mengecut sepenuhnya. Gerakan ini  melatih organ di sekitar perut bg meneran dgn lebih dlm dan lama. Ini memberi  manfaat kpd kaum wanita krn dlm proses bersalin, mereka memerlukan pernafasan yg baik dan kemampuan meneran  yg mencukupi.

Apabila otot perut berkembang dgn lebih besar dan lebih kuat, secara automatik, ia menjadi lbh elastik. Biasanya sujud menyebabkn tubuh badan mengembalikan dan mempertahahnkan organ2 perut pd badannya semula.

5.Duduk antara dua sujud, menghindri penyakit lumpuh dan mencegah masalah mati pucuk.

manfaat: Semasa melakukan iftirasy(tahiyat awal), kita tertumpu kpd pangkal peha yg berhubung dgn saraf nerves ishiadius. Kedudukan ini mengelakkan sakit pada pangkal paha yg sering enyebabkan seseorang iti tidak dpt berjalan. Duduk tawarruk (tahiyat akhir) pula baik bagi kaum lelaki kerana tumit menekan aliran limfa (urethra), kelenjar kelamin lelaki (prostata) dan saluran vas deferens. Sekiranya dilakukan dgn betul, gerakan ini mampu mencegah msalah mati pucuk.

Kedudukan tapak kaki yg berbeza semasa kita mlakukan iftirasy dan tawarruk menyebabkn seluruh otot kakai turut menyebabkan seluruh otot kaki meregang dan relaks kembali. Gerakan dan tekanan yg harmoni inilah yg menjga kelenturan dan kekuatan organ2 gerak kita.

6. Salam, merelakskan otot leher dan menegangkan kulit muka.

manfaat: merelakskan otot d sekeliling leher dan kepala dan ini dapat menyempurnakan aliran darah di kepala. Gerakan ini mencegah sakit kepala dan ketegangan muka.

Kesimpulannya, beribadat secara istiqamah bukn shaja menyuburkan iman tetapi juga mencantikkan diri luar dan dalam.

sumber: buku diari hidup Rasulullah.pts


Wednesday, February 2, 2011

syukur..alhamdulillah.





Nikmat Allah kepada hambanya tidak terhitung.Lihat sahaja di sekeliling kita.Udara yang kita hirup tanpa henti itu, adakah perlu di bayar?? sama sekali tidak. Sebaliknya ia percuma(tanpa charge2 tersembunyi). Dan sekiranya Allah meletakkan harga bagi setiap sedutan udara saya kira sudah pasti kita tidak akan mampu dan sebaliknya kita terpaksa berhutang kepada Allah kerana tidak mampu membayarnya.


Kemudian lihat pula pada tubuh badan kita. Lengkap dengan anggota. Ada tangan,kaki,  hidung, mata, telinga. Tiada yang cacat. Ada orang yang berkata "ah, aku ni dah la miskin, duit satu sen pun xde!"


Bagi saya si polan/polanah ini silap.Sebenarnya dia adalah seorang yang kaya. Kaya? Ya kaya. Mungkin bukan dari segi harta atau wang ringgit.Tetapi di kaya kerana mempunyai tubuh badan yang lengkap dan sihat.


Perumpamaannya ringkas.Kita bandingkan antara si polan ini dengan si kaya raya, punya banyak kereta. Kereta BMW digunakan hanya untuk ke pasar membeli ikan.Rumah tak payah cakap, nah 15 tingkat(kalah Datuk Yusof Haslam). Namun si kaya ini hanya terlantar di katil hospital. Semua penyakit dia anda.Kencing manis, darah tinggi, sakit jantung. Hendak jalan pun tidak boleh. Sehinggakan makan pun perlu disuap.


Lihat.. disini saya ingin bertanya pula pada kalian.Siapa yang lebih kaya? Si polan tadi yang tidak punya apa-apa namun dikurniakan tubuh yang sihat dan bisa melakukan apa yang dia mahu atau si kaya yang menggunung hartanya namun langsung tidak membawa apa-apa makna kepada dirinya.


Allah Azza Wa Jalla berfiman:


"Maka ingatlah kepadaKu.Nescaya Aku ingat kepadamu. Dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal nikmatKu."
(Al-Baqarah:152)


"...Nanti kami balasi orang-orang yang berterima kasih kepada Kami".
(Ali-Imran:145)


"Demi jika kamu berterima kasih, nescaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kufur (tiada berterima kasih) sesungguhnya seksaanKu amat keras."
(Ibrahim:7)


Woo.. amacam?? modal kita sangat murah dan saya kira tidak memerlukan kos langsung.Tapi pulangannya nah berlipat kali ganda(kalah perniagaan MLM,hehe).Hanya mengucapkan syukur disamping mentaati Allah. Allah tambah dan tambah dan tambah nikmat pada kita.Maha Pemurah kan Allah.


Namun, iblis mengancam hendak menyesatkan manusia.


"..(Sehingga) kebanyakan mereka tidak berterima kasih (kepada Engkau)."
(Ali-Imran:17)


"Sedikit hamba-hambaku yang bersyukur."
(As-Saba':13)


Iblis tidak akan pernah berhenti menyesatkan manusia. Menyerang dari setiap penjuru, kiri dan kanan. Kecuali dua sudut ini iaitu atas dan bawah. Oleh itu kita perlu menggunakan kedua sudut ini sebaik mungkin.


Bagaimana?


Dari atas, kita perlu sentiasa berdoa kepada Allah supaya sentiasa dilindugi daripada syaitan yang terkutuk dan mohon rahmatNya. Hanya dengan rahmatNya yang akan memayungi kita daripada serangan dan godaan iblis dan syaitan.


Kemudian dari bawah, kita hendaklah merendahkan diri kita serendah-rendahnya di hadapan Allah. Kita adalah selemah-lemah dan sehina-hina hamba di hadapan Nya. Tidak punya apa-apa.Dan pada Allah tempat kita bergantung.


Marilah jadi hamba yang bersyukur.


Syukur, alhamdulillah =)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...