Tuesday, November 30, 2010

Bismillahhirrahmanirrahim..

hmm..petang td saya teman kakak pegi maybank..nak bank in duit..niat da lame nak beli buku kaedah jibril (care hafazan).. da bkurun pasang niat last2 baru tadi tlaksana..hehe.. nak dijadikan cerita masa kat entry bank ni saya nampak seorang kanak2 pompuan..pegang buku, kalendar n bberapa benda yg lain..mmm dalam hati.. ni mesti nak minx orang ramai beli ni.. tapi laen pulak ceritanya.. dia just berdiri tegak je.. selalunya mereka2 ni pasti akan menyerbu sesiapa je orang yang lalu dan kadang2 dua tiga kali pujuk kita..saya pun rase pelik..mmm mungkin dia bosan dengan rutin yang sama..nak kene pujuk orang.. cakap itu cakap ini.. kalo nak fikir2 balik mmg kesian tgok mereka2 ni.. cube kita compare ngan diri kita time kte umur sebaye ngan diorang.. jauh bebeza..btol x??? mase 2 hidup kite nak enjoy je keje (yela budak kecik)..maen polis tantree(btol ke eja ni??)..bile ujan bukan maen sonok bershower ngan air ujan..tuju selipar la..abes selipar mak ayah kne kebas nak wat maen..panjat pokok xyah ckp la..mmg hero.. memg sonok.  kesian kan kalo nak compare hidup kite ngn kanak2 yg saya sebot td..mereka2 ni mungkin golongan anak2 yatim yg ditempat kn d rumah2 amal..n utk mnampung khidupan n pblanjaan anak2 ni pemilik rumah amal 2 mngambil inisiatif utk mnjual barang dan salesmanny xlaen xbkn anak2 ni la.. mgkin ade pihak2 tertentu yg cube untuk memonopoli anak2 ni..nauzubillah..tapi at least kita yg mlihat ank2 ni beli la brang diorg walopn stu je..husnuzon dkt mereka..ni x sesetgah kita slalu bsangka buruk dkt mreka..anggap la itu sbgai sedekah..inshaAllah..smoge Allah sentiasa melimpah rahmat kepada hambaNya

Monday, November 29, 2010

Tips menutup aurat

Menutup aurat adalah perintah Allah s.w.t.Anjuran ini hakikatnya turut melibatkan lelaki, namun perintahnya amat kritikal ditekankan kepada wanita memandangkan lebih ramai wanita yang tidak menutup aurat berbanding lelaki.Tambahan pula fitnah wanita itu lebih besar.

Di bawah disertakan beberapa kaedah praktikal menjadi Muslimah yang prihatin dengan penampilannya di hadapan ajnabi.
1.Tahu.Langkah pertama ialah ilmu.Penting bagi muslimah mengetahui batasan aurat, ciri-ciri pakaian yang menutup aurat, siapa mahram dan siapa ajnabi, hukum hakam aurat dan sebagainya.

2,Sedar.bahawa tuntutan syariah ini amat perlu dan pentibng untuk dilaksanakan sesempurna mungkin.Jangan sambil lewa dan acuh tak acuh.Soal halal haram adalah perkara besar.
3.Syiar.Setiap agama ada imejnya.Imej wanita muslimah dapat dikenali melalui ciri-ciri berpakaian yang menutup aurat.

4.Fungsi cermin. Sebelum melangkah keluar rumah dengan yakin, tanyalah cermin,"wahai cermin, adakah hari ini aku menutup aurat?".Jawapannya perlu dijawab berdasarkan ciri-ciri pakaian patuh syariah.
5.Asingkan pakaian kepada 2 kriteria; sesuaai atau tidak sesuai di pakai di hadapan ajnabi.Pakaian seksi misalnya, masih boleh dipakai apabila bersendirian di dalam bilik atau di hadapan suami.

6.Malu. Wanita yang tidak biasa mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi akan berasa malu, takut, gelisah dan sebagainya walau sekadar bermimpi tidak bertudung.
7.Bersahabat dengan wanita yang solehah boleh menguatkan pendirian dan alangkah seseorangwanita yang ingin berusaha mengubah penampilannya kepada penampilan yang patuh kepada syariah.

8.Eksklusif.Semua wanita itu cantik. Jika tidak menakan wanita menjadi senjata iblis melemahkan kaum lelaki. Namun kecantikan dan keindahan tersebut Allah kurniakan sebagai milik eksklusif wanita itu dan suaminya sahaja. Oleh sebab itu, usah dipertononkan aurat perhiasan kepada umum secara percuma, jika suami pun perlu membayar mahar untuk memilikinya.
Wanita yang menutup aurat hakikatnya akan melangkah lebih yakin dan selamat. Mereka tidak perlu risaukan mata liar yang memandang, tidak perlu ambil kisah gaya rambut, tidak perlu berhabis duit untuk aksesori itu dan ini. 


sumber: majalah solusi isu 26

Sunday, November 28, 2010

Cinta membawa ke syurga...

Seorang Arab Badwi bertemu Rasulullah s.a.w dan bertanya, "bilakah akan berlaku kiamat ya Rasulullah?" Rasulullah s.a.w tidak menjawab sebaliknya menyoal semula,"Apakah yang telah engkau sediakan untuk menghadapinya?"
Orang badwi itu menjawab,"aku tidak menyediakannya dengan banyak mendirikan solat dan berpuasa tetapi aku menyediakannya dengan hati yang amat mencintaimu".
Mendengar jawapan orang badwi itu, Rasulullah s.a.w terus bersabda yang bermaksud:"Seseorang itu akan bersama dengan orang yang dicintainya di akhirat kelak."(Muttafaq 'alaih)
Alangkah bertuahnya jika cinta kita benar, betul dan tepat-kita akan sentiasa bersama kebenaran dan akan bersama dengan cinta itu di syurga nanti.Sebaliknya jika cinta kita salah meletakkan cinta, kita akan bersamanya di neraka!
Itulah peri agung dan pentingnya cinta .Insya-Allah, orang badwi itu yang mencintai Rasulullah s.a.w itu akan bersama baginda di syurga.Ya, kita akan bersama orang yang kita cintai semasa di dunia dan di akhirat nanti.Sesungguhnya, mencintai Rasulullah ertinya mencintai Allah.Firman-Nya bermaksud."Sesiapa yang mencintai Allah,maka ikutlah aku".9Surah Ali 'Imran 3:31)

Saturday, November 27, 2010

ahlan wasahlan...

Assalamualiakumwarahmatullahhibarokatuh..Alhamdulillah da semakin maju..skarang nak menceburi dunia blog..inshaAllah satu medium yang baik untuk digunakan dalam misi menggerakkan dakwah..berkongsi ilmu n info bsame kwn2..mane yg kurang tlg gtaw eh..

doa senjata mukmin

Doa ibarat rutin harian bg umat islam. Selepas solat kita berdoa, sebelum makan kita berdoa dan sebelum tidur pun kita berdoa. Doa merupakan medium perantaraan antara kita dengan Allah.Sebagai madah untuk memohon dan meminta apa sahaja keinginan makhluk kepada Penciptanya.Namun adakah kita pasti bahawa doa kita sampai dan diterima oleh Allah????

Ada lima perkara yang membuatkan kita terhijab atau ditolak doa oleh Allah:

1.Dosa kerana mengingkari pemimpin. Pemimpin terbahagi kepada 2 iaitu pmimpin atasan dan peminmpin bawahan.Perintah mereka wajib ditaati selagi tidak bercanggah dengan syariat. Pemimpin yg dmaksudkn disini ialah pemimpin yg adil kpd orang bawahan, soleh lg berjiwa tauhid, bukan pemimpin yg fasik dan berbuat mungkar kpd Allah. Jadi ukurlah diri masing2 sjauh mna ketaatan kita kpd pemimpin.

2.Dosa kerana tidak taat guru. Guru org yg bertanggungjwb mendidik dan mengasuh kita. Segala ajarannya perlu diikuti. Jangan sampai guru berasa muak dengan kita, supaya kita tidak ditimpa malapetaka seperti susah menerima ilmu, gelap hati, keras hati malas beribadat, doa dan amalan tidak terangkat dan tidak dapat membaiki akhlak.

3.Dosa kerana mendehakai ibubapa. Mereka berkorban untuk menjadikan kita insan berguna di dunia dan di akhirat. Jika kita menderhakai  atau menyakiti hati mereka sedangkan perintahnya bertepatan dengan syartiat islam, Allah pasti murka kepada kita. Awas, doa anak derhaka tidak diangkat malaikat ke hadrat Ilahi. Oleh itu, tidak ada perubahan pada diri kita kerana doa kita ditolak.Jadilah kita orang yang rugi di dunia dan akhirat.

4.Dosa kerana derhaka kepada suami. Isteri yang mendehakai suaminya tidak layak mencium bau syurga. Allah murka dan melaknat isteri yang membelakangi suami.

Rasulullah bersabda:
"Jika Allah membenarkan manusia sujud kepada manusia selain-Nya, aku akan menyuruh isteri sujud kepada suaminya"

Besarnya kedudukan suami di sisi Allah. Seorang isteri sehebat ibadat Siti Maryam (ibu nabi Isa) tiada nilai sedikitpun di sisi Allah jika masih menderhakai suami.

5.dosa kerana menganai atau menzalimi orang.Golongan yang suka menganiayai dan menzalimi orang termasuk juga orang yang gemar menabur fitnah, mengadu domba, buruk sangka sesama manusia, suka menyakiti hati orang lain, sama ada dengan lidah, perbuatan atau tingkah laku.

Jika kita melakukan satu daripada lima perkara ditegah di atas, terhijablah doa dan amalan kita.Oleh itu, jika ingin doa kita dimakbulkan Allah, jauhkan diri daripada melakukan perkara yang mengundang kemurkaan Allah.

Petua-petua mencapai doa mustajab

1.Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak"

2.Sesungguhnya Rasulullah besabda: "Allah akan turun ke langit dunia setipa malam iaitu sepetiga malam yang terakhir seraya berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka Aku akan menerima permintaannya dan sesipa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuniNya"

3.Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda:" tiga orang yang tidak akan ditolak doanya iaitu pemimpin yang adil, orang yang berpuasa ketika dia berbuka dan orang yang dianiaya.Allah angkat doa-doa itu ke awan dan pintu-pintu langit terbuka".

4.Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah besabda:" Aku dilarang membaca al-Quran ketika sujud dan rukuk.Waktu yang paling dekat antara hamba dan Tuhan-Nya adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika itu".

5. Hadis Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w besabda:"Jika kamu mendengar ayam jantan berkoko, pohonlah kurnia daripada Allah kerana sesungguhnya binatang itu melihat malaikat."Jika kamu mendengar keldai memekik, pohonlah perlindungan daripada Allah daripada godaan syaitan kerana binatang tersebut melihat syaitan".

6.Ubadah bin As-Shamit berkata bahawa Rasulullah bersabda:" Sesiapa bangun pada malam hari dan mengatakan atau berdoa, doanya akan dimakbulkan. 'apabila beliau berwuduk (dan mengerjakan solat malam). solatnya akan diterima Allah".

7.Ata bin Abi Rabah berkata: "Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda:" Sesiapa yang membaca surah Yasin pada permulaan hari maka segala hajatnya akan dipenuhkan".

8.Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda:"Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata:'Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan'."

9.Hadis daripada Abu Hurairah: Rasulullah memperkatakan mengenai hari Jumaat.Lalu baginda besabda:"Pada hari Jumaat itu ada suatu saat.Bila mana seorang Muslim dapat menepatinya dalam keadaan berdoa, memohon sesuatu daripada Allah, pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu."
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...