Friday, September 16, 2011

nikmat makan dalam talam

assalamualaikum..

makan dalam talam~ sangat seronok.. masa join usrah kat matrix, kakak2 usm (kakak2 ni follow up saya dari mrsm merbok lagi) ajak pergi rumah diorang.. dan disebabkan kami ramai jadi kami pun makan dalam talam.. masa tu la first time makan dalam talam secara jamaah =]..perasaan dia lain.. satu perasaan yang indah..walaupun makanan sikit dan hanya berlaukkan ikan goreng dan sayur kubis..tapi rasa sangat sedap macam makan lauk ayam dan rasa sangat kenyang..nikmatnya lebih..

pas maen kejor-kejor..santap dulu pon bes gak..huhu


tradisi makan dalam talam ini sesuatu yang sangat bagus terutamanya dapat mengeratkan ukhuwah. Teringat masa makan setalam dengan rakan2 ukm..suapan pertama bukan untuk diri sendiri..itu syarat pertama yang diarahkankan oleh fasi program..jadi suapan pertama mestilah diberikan kepada orang lain. Sangat sweet =].. bagi muslimah mungkin ini perkara biasa..tapi bagi muslimin masing2 tersipu malu apabila bersuapan sesama mereka.

Makan dalam talam merupakan salah satu kaedah atau mekanisme ketika makan secara jamaah.kalau nak tahu, ketika zaman Rasulullah, baginda juga makan dalam talam bersama2 para sahabat..dan diantara perbuatan yang dilakukan oleh nabi ketika makan dalam talam ialah makan menggunakn tiga jari sambil lutut sebelah kanannya di angkat ke atas.Maksudnya makan setalam itu sendiri merupakan sunnah Rasulullah.

Logiknya, bagi kita terutamanya rumpun asia yang mana nasi merupakan makanan ruji kita. Mungkin sunnah menggunakan tiga jari tidak sesuai dipraktikkan kerana ianya mungkin memakan masa dan menyukarkan kita untuk menyuap nasi.Dan sebenarnya, waktu Rasulullah makan setalam pada waktu itu adalah dengan juadah 3 biji tamar dan susu.

Makan secara jamaah mempunyai keberkatan di sisi Allah.. walaupun tidak dengan talam..makan secara bersama2 diketuai seorang ketua yang akan membaca doa makan dan berniat supaya semua orang kenyang..kemudiannya, sama2 mengamalkan adab2 ketika makan sudah dikira makan secara berjamaah..

belum pernah makan setalam?? jom cuba try test (^.^)V

amboi meriahnye mak ngah~~ >.<


Wednesday, September 14, 2011

boikot barangn vs boikot cara hidup

bismillahirrahmanirrahim..

boikot barangan yahudi bukanlah satu benda yg baru..pelbagai kempen samada melalui media elektronik mahupun media cetak menguar-uar kan perkara ini..boleh di katakan 90% barangan yg kita pakai sehari-harian merupakan produk mereka. Sememangnya barangan mereka mendominasi pasaran dan ekonomi negara membangun seperti negara kita, malaysia.

namun dalam dok sibuk boikot itu boikot ni.mungkin ramai yg terlepas pandang..ya terlepas pandang tentang cara hidup umat islam kita hari ini yang banyak membawa pengaruh budaya barat dan yahudi.kehidupan kita telah lama lari daripada nilai-nilai ajaran islam itu sendiri.Membuka aurat, pergaulan bebas, maksiat, hiburan secara berlebihan dan macam-macam lagi. Ramai yang islam hanya pada nama.Islamnya tercatit di atas kad pengenalan.Islamnya dia kerana ibubapanya islam.

sangat menyedihkan.. sedangkan islam itu sendiri adalah cara hidup..it is a way of life..kita adalah insan-insan yang dipilih oleh Allah.di jadikan kita islam sejak dari lahir..Seharusnya kita bersyukur dengan kurniaan ini.. bersyukur dengan mentaati Allah..mengikut segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya.. mengambil ajaran islam secara menyeluruh(syumuliah)..bkn hanya sekadar tempelan.. kita sewajibnya menjadi a full time muslim not a part time muslim. mengamalkan islam dalam setiap sudut, dalam setiap masa dan di mana-mana sahaja.

musuh-musuh islam takut untuk memerangi umat islam dengan mengangkat senjata kerana mereka tahu bahawa mereka akan kalah kerana umat islam kuat dan ramai.Oleh itu, mereka melancarkan serangan pemikiran.Menumpaskan umat islam dari segi cara hidup, pemakaian, pergaulan, pemakanan,undang-undang, sistem pembelajaran dll. Serangan pemikiran ternyata sangat berkesan dan berjaya.

Namun begitu, orang-orang yahudi sangat risau dan bimbang sekiranya saf-saf solat subuh mula penuh, muslimah mula menutup aurat dengan sempurna, pergaulan di jaga dan pemuda-pemuda islam mula menghindari hiburan. Ini sbenarnya perkara yang ditakuti oleh musuh-musuh islam..Apabila umat islam mengamalkan islam secara total, dengan automatiknya yang hak akan meruntuhkan segala kebatilan yang didoktrinkan oleh pendokong-dokong syaitan ini..

inilah sebenarnya erti boikot yang sebenar.Menjatuhkan yahudi dengan memboikot cara hidup mereka.

salah satu produk yahudi yang menyembunyikan agenda licik dan kotor.


mari sama-sama kita bermuhasabah.saya dan kamu..
membawa diri ke arah cara hidup yang lebih hakiki berpaksikan nilai-nilai islam.



Monday, September 12, 2011

7 tips on how to stay up after fajr =]


Nothing kills productivity like waking up at 10am to start your day, or waking up with just enough time to sloppily get dressed and race to work, arriving frantically and foggy-brained. You try to get through your To-Do List but before you know it, it is time for dinner, and then Isha prayer, and you are feeling quite unaccomplished. The problem is that you had a good 2-5 hours during which you could have achieved maximized productivity, but you slept through it!
What time am I talking about? The time right after Fajr prayers. It is a blessed time that Prophet Muhammad (Peace be upon him) made dua for, He said: “O Allah, bless my Ummah in its early hours”.

Here are 7 ways to help you stay up after Fajr to become a beneficiary of blessings and success insha’Allah:

1. Go to bed early and rest

After the Isha prayer, the Prophet (Peace and blessings be upon him) would not like to engage in unnecessary talk and would take to his house to go to sleep. This is the similar life-style for many communities where electricity has not created a false sense of daylight. Societies that maintain going down with the sun inevitably rise with the sun, making the most of their morning to do ‘ibaadah or secure their livelihood. If you need to fit in more sleep, try taking a nap before or after Zhuhr.

2. Untie your three knots

”During your sleep, Satan knots three knots at the back of the head of each of you, and he breathes the following words at each knot, ‘The night is, long, so keep on sleeping,’ If that person wakes up and celebrates the praises of Allah, then one knot is undone, and when he performs ablution the second knot is undone, and when he prays, all the knots are undone, and he gets up in the morning lively and in a good mood, otherwise he gets up dull and gloomy. ” (Bukhari)
It is not a surprise that Shaitan is trying to prevent us from the worship of Allah and prevent us from a productive morning. However, Alhamdulillah, we were given the prescription to combat his whispering:
a. Celebrate the praises of Allah by saying:
Alhamdulillahi allathee ahyaanaa ba’da maa amaatanaa wa ilayhin nushoor.
‘All praise and thanks is for Allaah who gave us life after having taken it from us and unto Him is the Resurrection.‘
b. Perform ablution
c. Pray
Then after you have prayed, do not allow yourself to get back into bed. Perhaps splashing your face with cold water, having a bite to eat, or drinking some water or fruit juice will help brush off any drowsiness.

3. Perform the prescribed dhikr after Fajr

If you still have the urge to jump back into your warm comfy bed after Fajr, remember that the best extension of the prayer is the dhikr that you perform afterwards.
”The angels keep on asking Allah’s forgiveness for anyone of you, as long as he is at his Musalla (praying place) and he does not pass wind (Hadath). They say, ‘O Allah! Forgive him, O Allah! be Merciful to him.” (Bukhari)
Plus, the longer you stay up, the less likely you will go back to sleep (and the less likely you will be able to fall asleep).
You can find the dua to say after prayer and in the morning in Fortress of a Muslim, or online at www.makedua.com

4. Aim to pray Duha

Duha prayer is an extra voluntary prayer you can pray approximately 20 minutes after sunrise until 45 minutes before Zhuhr prayer.
In the morning charity is due from every bone in the body of every one of you. Every utterance of Allah’s glorification is an act of charity (Subhan Allah). Every utterance of praise of Him is an act of charity (Alhamdulillah), every utterance of profession of His Oneness is an act of charity (Laa ilaha ill Allah), every utterance of profession of His Greatness is an act of charity (Allahu Akbar), enjoining good is an act of charity, forbidding what is distreputable is an act of charity, and two rak’ahs which one prays in the forenoon will suffice. [Muslim]
Who wouldn’t want that reward?
By the time it is allowed to pray Salat-ul-Duha, you will be more awake and will have already completed your morning dhikr

5. Recite/reflect/memorize Quran

After Fajr prayer is an amazing time to be alone with the Quran. Before the day’s distractions set you off course, use this time to recite, reflect and memorize The Quran. If you are like me, if I do not read my daily dose of the Quran in the morning, I find it incredibly difficult to sit after work or at the end of the day to try to get some quality time with the Quran. Believe me, you will feel the benefit when you start your day remembering Allah.
Establish prayer at the decline of the sun [from its meridian] until the darkness of the night and [also] the Qur’an of dawn. Indeed, the recitation of dawn is ever witnessed.(17:78)

6. Exercise

An early morning walk or stretches will get your blood moving and you will find that you have the energy to stay up and make the most of your day insha’Allah.

7. Have a list of tasks ready

Has this ever happened to you? You are awake, bright and early, feeling particularly productive. You look around…and you begin to ask yourself what to do. If you do not have a plan for your morning, then you will inevitably waste time wandering and half-completing tasks. Use the morning wisely by writing your To-Do List first thing after Salat-ul-Duha, or even better, the night before. Aim to complete 3-5 tasks before you set off to work or school.

You will energized and fantastic having recited Quran, remembered Allah (dhikr), performed an extra prayer, and knocked off items from your To-Do List…all before you go to school or work! And you will still have the whole day ahead of you insha’Allah.
O Allah, help us benefit from the beautiful morning hours. Ameen.
source = http://www.productivemuslim.com





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...