Thursday, December 2, 2010

musibah membawa tuah

Abu Salamah dan Ummu Salamah ialah pasangan bahagia. Kedua-duanya termasuk sebagai orang terawal menerima risalah Nabi s.a.w di Makkah ketika penduduk kota Mekah menolaknya.

Pahit  getir kehidupan dalam menjaga aqidah mereka lalui bersama-sama dengan tabah.Termasuklah apabila pasangan ini hendak berhijrah ke Madinah, mereka harus terpisah kerana orang musyrik menghalang  Abu Salamah untuk membawa isteri dan anaknya untuk berhijrah. Setelah satu tahun kemudian, Allah menyatukan kembali dua insan yang saling mencintai ini di kota Madinah bersama Rasulullah s.a.w.


Suatu hari Ummu Salamah mendengar Rasulullah s.a.w besabda:" Tidaklah aku jadikan seorang Muslim ditimpa musibah, lalu ia mengucapkan kata-kata yang Allah perintahkan (Inna lillah wa inna ilahi raji'un) dan berdoa:"Ya Allah, berikanlah daku pahala atas musibah ini, dan gantikanlah musibah ini dengan sesuatu yang lebih baik,"sudah tentu Allah akan menggantikan musibah itu dengan sesuatu yang lebih baik untuknya."

Tidak lama selepas itu, bertepatan dengan peristiwa Uhud, Abu Salamah pulang ke rumah sambil membawa luka-luka yang sangat parah.Lima bulan kemudian, beliau meninggal dunia kerana luka tersebut. Kejadian ini sungguh menyayat hati Ummu Salamah. Ia segera teringat akan ucapan Nabis.a.w, namun ia ragu-ragu untuk mengucapkan kata-kata yang diajarkan Rasulullah s.a.w. namun ia ragu-ragu untuk mengucapkan kata-kata yang diajarkan Rasulullah s.a.wSebabb ia berfikir, siapakah orang yang lebih baik daripada Abu Salamah? Beliau adalah suami yang begini dan begitu.Ia terus mengingati suaminya itu.Namun begitu, akhirnya Ummu Salamah tetap mengucapkan kata-kata itu juga.

Tidak lama setelah masa idahnya berlalu, Rasulullah s.a.w datang meminang Ummu Salamah. Baginda adalah manusia terbaik yang pernah Allah ciptakan bagi menggantikan Abu Salamah sebagai janji Allah untuk orang yang sabar dalam menghadapi musibah.

Kisah yang sangat indah untuk dijadikan teladan.Janji Allah itu pasti!! dan kesudahan kepada musibah adalah kemanisan yang tidak terhingga.... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...